דלג לתוכן העמוד

נבחרה חברה חדשה שתפעיל את הרכבת הקלה בבירה

החברה שתפעיל את הרכבת הקלה בירושלים , תמשיך את הקו האדום הפועל בירושלים (13.8 ק"מ), וצפויה להפעיל את הקו הירוק שנבנה בימים אלה וצפוי להתחיל לפעול בשנת 2025


החברה החדשה TransJerusalem J-Net LTD נבחרה (ביום רביעי 7.8.2019) בוועדת מכרזים בין משרדית המשותפת למשרדי האוצר, התחבורה ועיריית ירושלים ובשיתוף צוות תכנית אב לתחבורה, החברה הוקמה באופן ייעודי לטובת הפרויקט על ידי קבוצת שפיר הנדסה שכוללת את סופרבוס והשותפה הספרדית CAF, עבור הפעלת הרכבת. הקבוצה גברה על חברת שיכון ובינוי, אגד וחברת CRRC הסינית.

מדובר באחד המיזמים התחבורתיים הגדולים ביותר באירופה ובמזרח התיכון הנבנים כיום, ובמערכת הסעת המונים שצפויה להסיע כחצי מיליון נוסעים מדי יום. המיזם כולל הקמה של מסילות חדשות באורך של 27 ק"מ, הקמת 50 תחנות חדשות, תכנון וייצור של מעל 100 קרונות, הקמת מתחם דפו מרכזי שיכלול חניון ומוסך לקרונות ומרכז בקרה ושליטה, חניוני חנה וסע והפרדות מפלסיות בצמתים מרכזיים.

רשת קווי הרכבת הקלה בירושלים - רשת ה-JNET - כוללת את הקו האדום, שיוארך בצפון העיר לשירות תושבי שכונת נווה יעקב, ובדרום, לשירות הנוסעים לבית החולים הדסה עין כרם. עוד כוללת הרשת את הקו החדש, מהאוניברסיטה העברית בהר הצופים, ועד לשכונות מלחה וגילה, עם שלוחות לאוניברסיטה העברית בשכונות גבעת רם וגבעת שאול. הרשת צפויה להיות באורך כולל של מעל 40 ק"מ אשר יעברו במרכזי הביקוש בירושלים.

הפרויקט יבוצע בשיטת PPP - Public Private Partnership, ויהיה לפרויקט הגדול ביותר מסוג זה שנעשה עד היום בישראל. במסגרת הפרויקט הזכיין יפעיל ויתחזק את הקו האדום הקיים, ובמקביל יממן, יקים, יפעיל ויתחזק את הארכות הקו האדום ואת הקו החדש. הזכיין יפעיל את הרשת לתקופה של 15 שנה עם אופציה ל-10 שנים נוספות ויתחזק את הרשת למשך 25 שנה. חברתTransJerusalem J-Net LTD צפויה להתחיל בעבודת התכנון כבר במהלך השנה הנוכחית והפעלת הרשת תבוצע בהדרגה, החל מסוף שנת 2022 ועד להפעלה מלאה בשנת 2025.

ראש עיריית ירושלים, משה ליאון: "הרכבת הקלה מתרחבת. אלה חדשות היסטוריות לעיר ירושלים. אני שמח ונרגש על בחירת מפעיל להמשך ההקמה וההפעלה של הרכבת הקלה בעיר. מערכות הסעת ההמונים הן הפתרון לגודש בכבישים, הן אשר יביאו ציבור רחב לנסיעה מהירה, יעילה ובטיחותית ברחבי העיר. זאת, בנוסף להפחתה משמעותית בזיהום האוויר ונגישות רבה לכל רחבי העיר. עיריית ירושלים תירתם כדי להאיץ את העבודה, ולהביא לקווי רכבת קלה נוספים מהר ככל שאפשר, למען התושבים. אני מבקש להודות מאד למשרדי האוצר והתחבורה על התמיכה וההירתמות לפרויקט משנה מציאות זה."

מנכ"ל תכנית אב לתחבורה, זוהר זולר: "תכנית אב לתחבורה מברכת על בחירת זכיין חדש לרשת ה-JNET, שנבחר במכרז בינלאומי בהובלת משרד האוצר. הזכיין החדש נבחר בתהליך מכרזי בליווי מקצועי של תכנית אב לתחבורה, תוך עמידה בלוחות הזמנים ותוך הפקת לקחי הקו הראשון לטובת שיפור הפרויקט. בזאת, ירושלים צועדת לקראת תנופה תחבורתית עצומה בגודלה בארץ, בה יפעלו בעתיד הקרוב רשת של חמישה קווים תפעוליים, שתסיע כ-500 אלף נסיעות נוסע ביום ועתידה לשנות את פני העיר והמטרופולין כולו".

שר התחבורה והבטיחות בדרכים, בצלאל סמוטריץ': "מדובר באבן דרך משמעותית נוספת, בהקמת רשת רכבות קלות שתחבר את מאות אלפי תושבי ירושלים והסביבה, בקלות ובנוחות. ההצלחה הגדולה של הרכבת הקלה בירושלים הביאה את משרד התחבורה לפעול יחד עם השותפים להארכת קו הרכבת לכל רחבי העיר, משכונת נווה יעקב, הר הצופים ורמות בצפון, ועד לבית החולים הדסה עין כרם, שכונת גילה ומלחה שבדרום. המהפך התחבורתי בירושלים, בירת הנצח של עם ישראל, בעיצומו, הן בדרכים המובילות אליה והן בתוך העיר. רשת קווי הרכבת הקלה המוקמים בימים אלה בירושלים, תהפוך את מערך התחבורה בעיר למהיר, הנוח והמתקדם ביותר בישראל."

החשב הכללי, רוני חזקיהו: "בחירת הזוכה בפרויקט ה-JNET הינה אבן דרך מרכזית בקידום תשתיות התחבורה בירושלים. פרויקט זה הינו חלק משמעותי מ"תכנית 2030", במסגרתה צפויים להתבצע פרויקטי תשתית במגוון תחומים כמו אנרגיה, התפלה ופסולת וכמובן פרויקטי תחבורה נוספים כמו הרכבת הקלה בתל אביב ופרויקט המטרו בגוש דן. סיום ההליך המכרזי בלוח זמנים כה קצר מוכיח כי משרדי הממשלה פועלים במלוא המרץ כדי לקדם את רמת התשתיות בישראל לרמתן במדינות המפותחות בהקדם האפשרי."