פרויקט כביש בגין הושלם סופית – עיריית ירושלים

פרויקט כביש בגין הושלם סופית

היסטוריה בבירה: כביש חוצה ירושלים ללא רמזורים בפרויקט התחבורתי הגדול ביותר בעיר. הכביש נפתח לתנועה במלואו בתחילת החודש

תצוגת תאריך

25/09/2017

31/12/1969 18:00

תמונה1

קרוב ל-20 שנה לאחר שנחנך בפעם הראשונה, פרויקט כביש בגין - הפרויקט התחבורתי הגדול ביותר בירושלים נפתח לתנועה במלואו  בבוקר ה-7.9.17,  עם פתיחתו של מחלף הרוזמרין וסיומו של פרויקט בגין דרום. כביש בגין שנפתח לתנועה לראשונה בשלהי שנות ה-90 שינה את פני העיר והוא מהווה גם כיום עורק תחבורה ראשי בה.

הכביש שלאורך השנים הוארך במקטעים שונים מאפשר לחצות את ירושלים מצפון לדרום ומדרום לצפון ללא רמזורי. בתוצרתו הסופית, הוא מתחיל במחלף בן ציון נתניהו בחלקו הצפוני ומסתיים במחלף הרוזמרין החדש בחלק הדרומי - כאשר אורכו הינו כ- 16 ק"מ.  מחלף הרוזמרין שנחנך הבוקר מחבר באופן ישיר בין כביש בגין (50) לכביש המנהרות (60), ומהווה את שער הכניסה הדרומי לירושלים.

המחלף החדש כולל שני מפלסים (הפרדה מפלסית) ומנהרה באורך 70 מטרים. המפלס העליון הכולל שלושה נתיבים לכל כיוון ישמש את התנועה על רחוב הרוזמרין. במסגרת העבודות להקמתו, הונחה עליו התשתית לקו הכחול של הרכבת הקלה. המפלס התחתון הינו חיבור ישיר לכביש המנהרות, עם שני נתיבים לכל כיוון. המחלף צפוי להביא להקלה משמעותית בעומסי התנועה בדרום העיר ולהגדיל את הנגישות לשכונות הדרומיות של ירושלים, לקריית הספורט הבינלאומית ולאזורי לבית צפאפא, גוש עציון, אפרת, בית שמש וצור הדסה.

 צילום: ששון תירם

העבודות להקמת המחלף נמשכו כשנתיים, תוך עמידה בלוח הזמנים, בתקציב ובאיכות הביצוע שנקבעו בתכנון. וההשקעה הכספית בבנייתו הינה 140 מיליון ₪ (מתוך תקציב כולל של 1.25 מיליארד ₪). בנוסף, נבחר הפרויקט כפרויקט המצטיין בתחום התשתיות על ידי איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות בישראל  וכפרויקט השנה על ידי העמותה לניהול פרויקטים PMI בתחרות ניהולי פרויקטים.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ציין כי "כביש בגין המהווה עורק חיים מהיר ונגיש, בצד כבישים נוספים שאנו מקימים ומאיצים את סלילתם - הינו נדבך מרכזי בפיתוחה של ירושלים. מחלף רוזמרין משלים את הפרויקט הענק של כביש בגין ומביא ברכה לא רק לירושלים, אלא לכל יישובי הלוויין הסמוכים לה. הדרך לגוש עציון מתקצרת ואלפי תושבים יכולים להגיע ביתר קלות לירושלים ובחזרה. זוהי דוגמא אחת מיני רבות למהפכה התחבורתית הענקית שאנחנו מובילים. מדובר בהגשמת חזון לחיבורה של ישראל - קיצור הדרכים, ביטול הפריפריה, חיבור של ערים לערים וקיצור הדרך בין ערים לערים".

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ אמר כי מדובר בפרויקט התחבורה הגדול ביותר שבוצע בירושלים בשנים האחרונות ושינה את המציאות התחבורתית בעיר. "כביש בגין דרום בירושלים הוא למעשה 'נתיבי איילון' של תל אביב. הכביש מביא בשורה לכלל תושבי ירושלים, גוש עציון, אפרת, צור הדסה, ביתר וכן לתושבי השכונות הדרומיות של ירושלים ובהן גילה, הר חומה, בית צפאפא, ארנונה ועוד זהו נדבך נוסף במהפכה התחבורתית שמקדם משרד התחבורה בכל רחבי הארץ, גם במטרופולינים הגדולים. מדובר בפרויקט שיתרום לפיתוח ירושלים כולה וישפר את זרימת התנועה בבירה. כמו כן, הוא יאפשר להעביר את התנועה הבינעירונית מרחובות ירושלים,לכביש בגין - ובכך גם לצמצם באופן משמעותי את זיהום האוויר".

לדברי ראש העיר ירושלים, ניר ברקת, סיום פרויקט "כביש בגין" הופך את ירושלים לעיר המובילה בתשתיות תחבורה, כראוי לבירת ישראל. הכביש מאפשר לחצות את הבירה במהירות מדרום לצפון, ללא רמזורים, מביא להקלה משמעותית בתנועה בדרום העיר ומחבר אותו למרכז וצפון העיר - לרווחת התושבים. "תושבי ירושלים והסביבה מרוצים מהכביש שמקצר עבורם משמעותית את זמן ההגעה לבית ולעבודה. הכביש הינו פרויקט משותף למשרד התחבורה ולעירייה בהשקעה של מיליארדי שקלים, המעלה את איכות חיי תושבי ירושלים והסביבה. בכוונתנו להמשיך ולפתח את תשתיות התחבורה בעיר באמצעות המשך הקמת קווי רכבת קלה חדשים, הארכת קו הרכבת הקיים, שדרוג הכניסה לעיר ועוד".

מנכ"ל חברת מוריה, דורון נויוירט, אמר כי "פרויקט כביש בגין הוא נקודת ציון היסטורית עבור העיר ירושלים ועבור חברת מוריה, מבצעת הפרויקט, המלווה אותו מהנחת אבן הפינה הראשונה בשנות ה-90 ועד להשלמתו הסופית כעת. תרומתו הגדולה של כביש בגין באה לידי ביטוי בשיפור המשמעותי בזרימת התנועה מצפון העיר לדרומה בשני הכיוונים, בהפחתת עומסי התנועה, בהגדלת הנגישות לשכונות הדרומיות בעיר ובחיבור הישיר לפרברי ירושלים. כמו כן, השלמת כביש בגין מהווה פוטנציאל להקמתן של אלפי יחידות דיור במטרופולין ירושלים. זהו חלק מרכזי נוסף במהפכת פיתוח התשתיות, הכבישים והתעבורה שעוברת ירושלים בשנים האחרונות. למרות מורכבותו של הפרויקט, הצליחה חברת מוריה לסיימו תוך עמידה בלוחות הזמנים, בתקציב ובאיכות הביצוע שנקבעו מראש".

צילום: visual elements


חזור