לנשום לרווחה במרכז העיר - עיריית ירושלים

לנשום לרווחה במרכז העיר

​מועצת העיר אישרה אתמול חוזק עזר עירוני לצמצום זיהום אוויר הנובע מתחבורה, שמיועד להפוך את אזור מרכז העיר לאזור "אוויר נקי". ראש העיר ברקת: "החוק החדש יביא לשיפור בבריאות ובאיכות חיי התושבים"

ללא תאריך

31/12/2017

31/12/1969 22:00

נגישות :

לפרטים נוספים :

תמונה1

במטרה לשפר את בריאות ואיכות חיי התושבים תוך צמצום זיהום האוויר, נהפוך את מרכז העיר לאזור "אוויר נקי". מועצת העיר אישרה חוק עזר עירוני שיאפשר לאכוף "אזור מפוחת פליטות" במרכז העיר. במסגרתו תוגבל כניסת כלי רכב כבדים ומזהמים למרכז העיר. האכיפה מתוכננת להתבצע באמצעות מצלמות ומערך ממוחשב, שיאפשרו לפענח את נתוני הרכב הנכנס בהתאם ללוחית זיהוי הרכב.

האזור שהוגדר לשם כך הוא אזור מרכז העיר מרחוב הנביאים מצפון, הרחובות שטראוס והמלך ג'ורג' ממערב, רחוב אגרון מדרום ורחוב חיל ההנדסה ממזרח - כולל הרחובות הגובלים במתחם. בנוסף, לאחר כחצי שנה אנו מתכוונים להרחיב את התכנית ולהפוך גם את אזור המע"ר החרדי לאזור מופחת פליטות, וכן נשקלת הכנסת אזורים נוספים לתוכנית בעתיד.

ההחלטה תביא לשיפור משמעותי באיכות החיים ובאיכות האוויר במרכז העיר, תפחית את עומסי התנועה ותהפוך את מרכז ירושלים לאחד האזורים בעלי האוויר הנקי ביותר- "אוויר הרים צלול כיין".


תוכנית מדורגת ומוגדרת שתשפר את איכות האוויר במרכז העיר

בשלב הראשון –החל מ- 01.07.18, יישלחו לנהגים הודעות על איסור כניסה עתידי של רכב מזהם לאזור מופחת פליטות, ובשלב השני – החל מ- 01.01.19, יחל איסור כניסת רכב מזהם לאזור מופחת פליטות, שייאכף באמצעות דו"חות מסוג ברירת משפט.

בהתאם לבקשת משרד התחבורה ולהסכמת מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה - לתחבורה הציבורית ניתנה האפשרות לפעול חצי שנה נוספת, כך שאיסור כניסת רכב ציבורי לאזור מופחת הפליטות יתחיל ב- 01.07.19.

בהצעת חוק העזר מוגדרים הנושאים אזור מופחת פליטות ורכב מזהם. "אזור מופחת פליטות" מתייחס למתחם של כבישים שהכניסה אליו הוגדרה בתמרור שהותקן - בו נקבעו מגבלות כניסה לרכב מזהם. "רכב מזהם" מוגדר רכב במשקל מעל 3.5 טון, שמותקן בו מנוע דיזל וששנת רישום הרכב היא עד 2005 (למעט כלי רכב שהותקן בו מסנן חלקיקים). כלומר, רכב דיזל  כבד (מעל 3.5 טון) לא יוכל להיכנס לאזור מרכז העיר אם שנת רישומו היא 2005 ולמטה מכך, אלא אם הותקן ברכב מסנן חלקיקים. יש לציין כי החוק המוצע לא נוגע בשלב הנוכחי לרכבים פרטיים (שמשקלים נמוך מ- 3.5 טון).


מהלך רחב לצמצום זיהום האוויר בירושלים

אנו מבצעים פעולות רבות לצמצום זיהום האוויר בבירה. הקמת הרכבת הקלה בעיר וצמצום כניסת כלי רכב פרטיים למרכז העיר הביאה עד כה לחיסכון באנרגיה ולצמצום השימוש בדלק. לצד זאת, הפעלת ניידת לבדיקת רכבים מזהמים פועלת להורדה מהכביש של רכבים המזהמים מעל לתקן המותר. עוד התקנו מאות מתקני עגינה לאופניים ברחבי העיר, במסגרת תוכנית לעידוד הרכיבה באופניים ולצמצום נסיעות ברכב פרטי. בתוך כך, אנו מפתחים שבילי אופניים בכל רחבי העיר, אשר מביאים לצמצום השימוש באנרגיה מזהמת ומפעילים מערך שאטלים לעידוד עובדים לוותר על רכב פרטי בהגעה לעבודה. כמו כן, הצבנו תאורת רחוב המופעלת באנרגיה סולארית ולוחות סולאריים על גגות מבני הציבור ובתי הספר בעיר - במטרה לייצר אנרגיה ירוקה ולצמצם את השימוש בחומרים מזהמים.

ראש-העיר ירושלים, ניר ברקת, הדגיש כי "התחבורה הינה המקור העיקרי לזיהום האוויר במרכזי הערים ובריכוזי האוכלוסין. זיהום אוויר זה מסכן את האוכלוסייה וגורם לעליה בשיעור התחלואה במחלות של דרכי הנשימה, הלב וכלי הדם, לעלייה בסיכון לסרטן ולתמותה מוקדמת. החוק החדש יביא לשיפור בבריאות ואיכות חיי התושבים".

קרדיט לתמונה: פלאש 90


חזור